neděle 4. listopadu 2012

jezero Issyk Kul


Jeden den ze svého pobytu v Kyrgystánu jsem se rozhodla strávit u jezera Issyk Kul – oblibeném rekreačním středisku nejen Kyrgyzů, ale i Kazachů a dokonce i Rusů. Vzdálenost mezi Biškekem a Issyk Kul je asi 290km takže cesta trvá něco přes 4 hodiny. Dostat se tam můžete maršutkou za 250 som nebo taxíkem za 600 som. Já jsem zvolila levnější variantu ikdyž….

Naše maršutka
Z Antonova bytu jsem vyjela krátce po 6 hodině. V taxíku jsem se mimo jiné dozvěděla, že řidič vystudoval vysokou školu v Korei a nyní přes noc pracuje jako taxikař (vydělá si až 100 dolarů za noc) a od 9 do 14 překládá z korejštiny do ruštiny pro jednu společnost. Na nádraží jsem nasedla do maršutky, zaplatila již zmiňovaných 250 som a čekala. Po asi 5 minutách přišel řidič, že potřebuje jedno volné místo a řekl mi, že si mám sednout do jiné maršutky. Tak  jsem si přesedla.  V druhé maršutce ještě nikdo nebyl, tak jsme čekali, až seženeme více lidí. Mezitím přišel řidič druhé maruštky a chtěl, abych zaplatila. Já mu svoji ruštinou řekla, že už jsem platila v předešlé maršutce. On mi odpověděl, že mám ale platit jemu. Docela jsem se lekla, to by se mi totiž výlet docela prodražil. Naštěstí řidič zavolal řidiči z druhé maršutky a ujistil se, že jsem opavdu platila. Na rozdíl ode mě, z  toho měli docela srandu, no jo cizinka. 

Kvalita silnic je v Kyrgystánu snad ještě horší než v Kazachstánu, chvílema jsme jeli po silnici, chvílemi jen po prašné cestě. Řidič si to s námi hnal jako by nás ukradl a já se fakt bála, abychom se někde nevybourali. Měla jsem namířeno do Bosteri, ale řidič nás vyložil už v Chopa-Alta a tak jsme ještě s jednou paní musely pokračovat jinou maršutkou (naštěstí jsme už nemusely platit). Paní uměla trochu anglicky a tak jsme si docela i popovídaly. 

Když jsem konečně dorazila na místo, byla jsem trochu zaražená počasím. Čekala jsem, že bude děsné vedro, ale jaksi mi v tričku a sukni byla docela zima. Sluníčko se ovšem ukázalo jako velmi zrádné. Sice nepražilo, ale jeho síla byla silnější, už jen díky tomu, že jezero se nachází v nadmořské výšce 1608 m n.m., což je jako bych se koupala na vrcholu Sněžky. 
jezero Issyk Kul
 Pláž byla nádherná, písničtá asi půl kilometru od vesničky Bosteri. Jelikož sezona už skončila, nebylo tu moc lidí, a když už tak většinou jenom místní. Voda byla docela studená a překvapivě slaná – takže jsem si tu připadala jak u moře. Když jsem vylezla z vody, byla mi zima takže mě ani nenapadlo se namazat. CHYBA!  Odpoledne jsem se střídavě opalovala, koupala, sledovala dění kolem sebe  a procházela se po pláži. Jednou jsem dokonce hlídala malého chlapečka, když jeho rodiče šli vyzkoušet jednu z mnoha atrakcí.  Kromě tradičních banánů, skákacích hradů se tu turisté mohli nechat zapřáhnout za motorový člun s něčím jako padákem na zádech a pak pozorovat jezero z ptačí perspektivy. Motorových člunů a skůtrů tu bylo požehnaně. Bohužel benzín byl asi stejně kvalitní jako ten do aut, takže to chvílemi dost smrdělo a místama byla pláž pěkně špinavá.

Prodavačka sušených ryb
Kromě opalujících se turistů chodili po pláži každou chvíli prodavači nabízející sušené ryby, vařenou kukuřici, ale i různé přívěsky a župany. Dokonce jsem viděla velblouda. Jednou se mi málem sednul na nohu. Taky jsem potkala 3 děti ve věku 4 let jezdící na bílém koni. Už chápu, že každý Kyrgyz umí jezdit na koni.
 
Kolem 4 hodiny jsem začala mít hlad, ale na pláži se nedalo nic koupit a tak jsem vyrazila do vesničky, kde  jsem si v místní restauraci dala lagman – něco jako špagety s masem a zeleninou. Servírka dokonce mluvila anglicky. Taky jsem se domluvila s řidičem maršutky, že až bude vyjíždět tak mi zavolá a já na ně počkám na křižovatce. Řidič slib splnil a opravdu mě na křižovatce nabral. Cesta do Biškeku byla ovšem utrpení. Už po výjezdu z vesnice jsem začala cítit jak moje tělo hoří – spálila jak se jak s…no hodně! Asi hodinu se se mnou snažil konverzovat jeden spolucestující (v ruštině). Slíbil mi, že když příjdu na návštěvu tak zabije berana a pohostí mě i mojí rodinu. 

To by bylo asi tak vše k mé návštěvě Kyrgystánu. Cestou zpět do Kazachstánu jsem fakt trpěla. Po příjezdu domů jsem se zabalila do mokrého prostěradla a čekala až bolest po spálení přejde. Ani jsem neoslavila státní svátek, který byl 30.8.  Ke svému svátku – 31.8 jsem si jako dárek koupila Panteon a byla spokojená :D

Více fotek od jezera Issyk Kul najdete ZDE

Žádné komentáře:

Okomentovat