pátek 23. listopadu 2012

Městská hromadná doprava

V tomto příspěvku bych se ráda věnovala cestování  po Kazachstánu, protože to je kapitola sama o sobě (a docela i vtipná :D). Začněme městskou hromadnou dopravou v Almaty.

Po Almaty se lze pohybovat různými způsoby. Můžete jet tramvají, trolejbusem, autobusem, taxíkem, metrem a nebo pěšky. Oproti většině evropských zemí, v Kazachstánu
  • neexistují žádné jízdní řády, takže vždy stojíte na zastávce a čekáte (autobusy jezdí naštěstí často)
  • nemají schéma, kam které autobusy jezdí, takže se musíte většinou ptát řidiče, kam to vlastně jede...občas se prý i stává, že si řidič změní trasu a jede tam, kde očekává větší tržby (hlavně během víkendu)
  • nelze koupit jízdenku v předprodeji. Vlastně zde jízdenky prakticky nemají :)

Metro

Provoz metra v Almaty byl zahájen 1.12.2011. Ačkoliv metro budovali téměř 20 let, funguje pouze 7 stanic (Raimbeka, Žibek žoly, Almaly, Abaya, Bajkonur, Divadlo Auezova, Alatau). V plánu je prodloužit metro a spojit jak severní část města s jižní, tak i východní se západní...ale kdy tomu bude, to nikdo neví. Metro je opravdu krásné, ještě voní novotou (a to doslova). Každá stanice má nádhernou výzdobu, většinou zobrazující kazašské tradice. Bohužel dekorace je asi tak jediné pozitivum. Metrem prakticky nikdo nejezdí. V porovnání s evropskými městy je liduprázdné. Navíc ani rychlost není převratná, soupravy zakoupené v Korei jezdí rychlostí 40km/h. Ke vstupu do metra potřebujete žeton (aspoň v tomto jsou Kazaši ekologičtí), který zakoupíte u pokladny a následně ho vhodíte do automatu, který vás pustí dál. Platnost žetonu je vždy jeden den.
Popis metra bych zakončila výrokem : "Kazašské metro neslouží ani tak k přepravě cestujících, ale jako atrakce pro turisty, kteří se fotografují na jednotlivých stanicích metra."  což je pravda. Jednou jsem nedělní deštivé odpoledne trávila se svým týmem v metru tím, že jsme vystoupili na každé stanici a fotografovali se. Ani byste nevěřili, jaká to byla legrace :) 
Stanice metra

 Autobusy

Jak mi řekl kamarád, většina autobusů je ze second handu, tzn. mají svoje již dávno (většinou v Evropě) odsloužené, ale na cestování v Kazachstánu to bohatě stačí. Posádku autobusu tvoří řidič a jeho pomocník, který má rovnou 2 funkce. První funkce je vyvolávací - tzn. hlásí jména zastávek, kterými zrovna projíždí a také křičí na lidi, stojící na zastávce směr, kterým autobus jede. A druhá funkce je výběrčí  - tzn. vybírá od cestujících poplatek za cestu - 80 tenge. Řidiče poznáte snadno, protože sedí za volantem :)... horší to je s jeho pomocníkem, na uniformy se tu totiž nehraje. Občas mají modré vesty, ale opravdu jen zřídka. Platí se většinou při vystupování, ale někdy vás zkasírují už během jízdy a to vám dokonce dají i lístek (který nemá žádnou funkci, protože zde revizoři nechodí - tak snad jenom jako suvenýr pro turisty). Některé autobusy mají místo pomocníka automat a rozhlas, který hlásí stanice. Do automatu se dají házet pouze kovové mince. Když je autobus přeplněn a vy nemáte možnost se k automatu dostat, jednoduše pošlete peníze a doufáte, že vám někdo pošle lístek zpět. Takhle se mi jednou stalo, že jsem celou cestu (30 minut) házela v kuse peníze do mašinky a pak podávala lístky dál.... aspoň jednou jsem byla užitečná :) 
Jízda autobusem je opravdu zážitek, zvlášť když jedete stylem brzda-plyn. Pokud je v autobuse narváno, je to fajn, protože nemáte kam padat, ale jakmile je poloprázdno, létáte z jedné strany na druhou. Nevím proč, ale příjezd autobusu na zastávku vypadá nějak takto: autobus jede např. v 3 jízdním pruhu od krajnice, 10m před zastávkou si vzpomene, že musí zastavit, takže dupne na brzdu a bez jakéhokoliv blikání přejede 2 pruhy (čím zablokuje ostatní auta) a prudce zastaví.Většina cesty je doprovázena hlasitým troubením a nadáváním na ostatní řidiče (ještě že tak dobře rusky nerozumím). 
Autobusová zastávky u Baracholky

 Trolejbusy a tramvaje

Já osobně jsem trolejbusem ani tramvají nejela, ale ani mi to moc nevadí. Celkově tu moc trolejbusových ani tramvajových linek není. Neexistují ani žádné ostrůvky, takže z tramvaje vystupujete rovnou do čtyřproudové silnice...což mi při kazašském stylu jízdy nepříjde moc bezpečné. Co se týče trolejbusů, jezdí zde Škodovky - některé s rozbitým předním sklem, ale to přece neva. Jednou jsem viděla trolejbus, jak stojí uprostřed silnice a čeká až nahodí elektřinu, protože byl zrovna výpadek (v říjnu pravidelně každé pondělí nefungovala elektřina po dobu 4 hodin). Výpadek elektřiny znamenal celkově chaos, protože samozřejmě nefungovaly semafory a Kazaši to bez semaforů prostě neumějí :) 
Trolejbus značky Škoda

Taxi

Jako ve všech větších městech, tak i v Almaty můžete využít taxislužeb. Jezdí tu dva druhy taxíků - oficiální a neoficiální. Oficiální asi nemusím představovat - prostě si taxi objednáte a ono pro vás přijede a odveze vás, kam si přejete. V Almaty jsou ovšem populární tzv. neoficiální taxíky. Jak to vypadá... jednoduše, česky bych jízdu tímto způsobem nazvala stopováním. Stojíte u silnice s mírně zdviženou rukou a čekáte až vám někdo zastaví. V Čechách byste za takovou jízdu neplatili, ale Kazaši jsou správní obchodníci, tak proč jezdit zadarmo, když na tom můžeme vydělat. Jízda takovým taxíkem je poněkud dražší než jízda autobusem. Vždy záleží kam jedete a kolik vás jede. 
Já osobně taxíkem jezdím nerada, už jen z toho důvodu, že mi samozřejmě dávají vyšší ceny, protože vědí, že jsem cizinka....ale já se nedám a snažím se smlouvat :) Občas se mi povede s řidičem vést i dialog (samozřejmě v ruštině), který vypadá takto:

řidič: slečno, docela byste se mi líbila. Jste vdaná?
: Ne, nejsem
řidič: a nechtěla byste být mojí přítelkyní?
já: ne, nechtěla
při výstupu:
řidič: když mi dáte svoje telefonní číslo, nemusíte platit
: to je  OK, mně nevadí, že platím

Po zveřejnění této konverzace na facebooku mi kamarádka poradila, ať rozdávám falešná čísla. No budu o tom v rámci úspor přemýšlet :)

To by bylo asi tak vše k městské hromadné dopravě. Je to opravdu zážitek, cestovat po Almaty, hlavně v době dopravní špičky, kdy cestu, která vám běžně trvá 30 minut, jedete místo toho hodinu a půl.

Žádné komentáře:

Okomentovat