Cože to v tom Nižním
Novgorodu dělám? Stručně řečeno – UČÍM. Ikdyž jsem v příspěvku „Být či
nebýt učitelkou“ napsala, že jí rozhodně být nechci, odjela jsem do Ruska,
abych znovu učila, tentokrát ovšem český jazyk a angličtinu.
Ano, čtete správně….češtinu. Není
to ovšem tak, že by se tolik Rusů chtělo učit náš rodný jazyk (ikdyž jsem jich
potkala už docela dost). V Nižním Novgorodě je totiž automobilový závod
GAZ (Volswagen), kde pracuje spousta Čechů (ze Škodovky) v middle managementu.
No a já učím jejich děti. Celkově tu máme 11 českých dětí v různých
třídách. Děti chodí normálně do tříd s ruskými dětmi, plus mají 3x týdně
hodiny češtiny. Všichni jsou totiž povinně zapsáni v českých školách, kam
se na konci každého roku vracejí a musejí skládat zkoušky.Český jazyk tu
vyučují ještě dvě ruské učitelky – Marie, která má na starosti přípravku, první
třídu, sedmou třídu a třídu jedenáctou. Olga se zabývá dětmi z 2,3 a 4
třídy. Nicméně není to klasické vyučování, kdy učitel stojí před tabulí a žáci
sedí a poslouchají. Každé dítě má totiž svojí vlastní učebnici a zadání, co všechno má udělat. Občas
vymyslíme aktivitu pro celou třídu a pracujeme všichni společně. Například jsme
si povídali o knížkách, které čteme a pak jsme o tom vyrobili plakát, který
nyní visí na chodbě.
|
naše česká skupina: Majda (4), Péťa (1), Anežka (1), Anička (přípravka), Ondra (3), Kuba (2) a Martínek (1) + Máša (v modrém) a Olga |
Je to opravdu hodně zajímavé.
Kromě hodin češtiny, mám ještě hodiny prvouky (s 1, 3 a 4 třídou), dějepisu (s
Tomem se 7 třídy) a literaturu (s Míšou z 11). Příprava je občas náročná,
ale práce mě opravdu hodně baví. Všechny děti jsou naprosto úžasné. Nejvíce se
mi líbí, když na mě volají „paní učitelko.“ Dále mám hodiny angličtiny
v 7 a 9 třídě a taky individuál
s jedním klučinou – Iljou z 5 třídy, který po prázdninách pojede do
USA. Prvních čtrnáct dní jsem měla i hodiny francouzštiny. Kromě českých dětí,
tu jsou i děti francouzské a jelikož jejich učitelka byla nemocná a já jsem
jediná, která umí francouzsky, tak mi nezbylo nic jiného než suplovat. Taky občas chodím do přípravky hrát divadlo nebo číst pohádky.
Když ve škole
zjistili, že umím i trochu rusky, tak mě využívali k různým překladům ať
už z francouzštiny, češtiny nebo angličtiny do ruštiny a naopak. To byla
docela legrace :)
Škola, kde pracuji nese název po
slavném ruském všeumělci – Michailu Vasilijeviči Lomonosovi a nachází se í na ulici Gogolya
téměř v centru města. Z okna sborovny máme nádherný výhled na soutok
řek Volhy a Aky. Celkově je budova školy naprosto úžasná. Tak trochu mi
připomíná Bradavice, jen tu nemáme pohyblivé schodiště a duchy…..Vybavení školy
je dost moderní a přístup k dětem docela individuální, ale to bude asi tím,
že se jedná o soukromou školu. Předpokládám, že na státních školách je to trochu
jinačí. Je tu celkem 160 žáků, v každé třídě jich je různý počet. Nejvíce
žáků se nachází ve 2 třídě (kolem 20) a nejméně pak v třídě 11, tam jsou
pouze 3 studenti. Součástí školy je i přípravka, nebo-li školka, kde se děti
učí psát a číst ale zároveň si i hrají. Pro zájemce:
zde jsou webové stránky školy.
|
naše škola |
Systém je tu podobný jak u nás.
Na prvním stupni (tj do 4 třídy) mají děti jednu učitelku na všechny předměty a
od 5 třídy se jim učitelé mění, zůstává pouze třídní učitel. Malinký rozdíl je
v tom, že na prvním stupni má každá třída kromě klasické učitelky ještě
tzv. pomocnici, která učí angličtinu a zůstává s dětmi do 5 hodin (takže
má vlastně i roli družinářky). Angličtina se tu vyučuje už od první třídy,
nicméně je to jediný cizí jazyk, který se tu děti povinně učí, žádná němčina
nebo francouzština jim v 7 třídě nepřibývá, jako to je na některých
školách u nás.
Vyučovaní začíná v 9:10 a
jedna vyučovací hodina je o 5 minut kratší než ta česká, trvá tedy 40 minut. Před
první hodinou chodí většina žáků na snídani, která je pro ně připravená ve
školní jídelně. Děti tu mají 3 jídla denně, již zmíněnou snídani, oběd a pak
ještě svačinu. Během dne se učí různým předmětům podle toho v jaké třídě
jsou. Hodina tělocviku trvá 3 hodiny a každá třída ji má v rozvrhu jednou
týdně. Jelikož škola nemá vlastní tělocvičnu, dojíždíme (autobusem) do
nedalekého sportovního centra – Wordclass. Děti tam buď hrají různé hry, chodí
plavat nebo do posilovny (ty starší). Já chodím pravidelně každý pátek do
bazénu a pak do sauny. Je to úplně úžasný relax. Vyučování končí oficiálně v 16:00. Do té doby mohou děti odejít ze školy
pouze se souhlasem rodičů (i ty nejstarší). Není to ovšem tak, že by se až do 4
drtili matiku a ruštinu. V rozvrhu mají i různé kroužky, jako tancování,
kreslení, počítače nebo šachy. Většina
dětí čeká ve škole až do 5 hodin než si pro ně příjdou rodiče. Přemýšlela jsem,
jak by se na to dívaly české děti kdyby měly být ve škole až do pěti. Pamatuji
si, jak jsme všichni nadávali, když jsme měli odpoledka do půl 3. Na druhou
stranu si ale myslím, že je to lepší, když jsou tak dlouho ve škole,
v kolektivu kamarádů a hrají různé hry než kdyby seděly doma u počítače.
|
Divadlo: Jak Křemílek s Vochomůrku měli hodiny s jednou ručičkou |
Nyní něco málo o ruském systému
školství. Povinná školní docházka začíná v 7 letech. Stejně jako my, mají
ruské děti povinné absolvovat 9 tříd. Pak se mohou rozhodnout jestli se budou
věnovat řemeslu, v tom případě jdou na něco jako naše učiliště nebo budou
pokračovat do 11 třídy. Z 11 třídy se pak mohou hlásit na různé univerzity
a instituty. Na univerzitu tak začínají chodit v 18 letech a končí
většinou ve 23. Školství v Rusku, jak na základní tak i vysoké škole je
bezplatné. Na rozdíl od ČR, spousta škol, včetně univerzit má vyučování i
v sobotu.
Za zmínku stojí i známkování.
Přiběhla za mnou Anežka z první třídy a chlubila se, že dostala pětku. Já
jsem se na ní tak podívala a divila se, proč se mi chlubí pětkou…..pak jsem si
vzpomněla, že tu mají obrácený systém, tzn. pětka je známka nejlepší a jednička
naopak nejhorší.
Žádné komentáře:
Okomentovat