pátek 1. února 2013

Návštěva Karagandy a Astany



V týdnu od 30.10 do 3.11.2012 jsme se s kolegou Anuarem vydali na „služební cestu“ do Karagandy, kterou jsme následně spojili s výletem do Astany. A jaké dojmy na mě zanechaly tyto dvě města?

Karaganda

Karaganda je čtvrté největší město v Kazachstánu. Podle statistik z roku 2009 zde žije necelý půl milion obyvatel. Vzdálenost 1000 km mezi Almaty a Karagandou lze překonat přibližně za 12 hodin vlakem. Více informací o cestování vlakem najdete v příspěvku „Tak trochu jiná realita.“ 
S Ajkou u sochy horníků - symbolem města

Karaganda je průmyslovým městem, významým především díky těžbě uhlí. Tak trochu bych ji přirovnala k naší milované Ostravě, ikdyž vzduch je zde o dost čistší. Jinak město nic moc, vlastně tu zde kromě nové mešity, katolického kostela (jediný katolický kostel, který jsem v Kazachstánu viděla) a sochy horníků, symbolem města, není. Nicméně pobyt v Karagandě byl super, zvlášť díky místním AIESECářům (hlavně Ajce) kteří se nám postarali o zábavu. Jo málem bych zapomněla .... byla jsem se podívat na místních vysokoškolských kolejích a řeknu vám "sdílené pokoje na Šmeralkách v Olomouci" jsou maximálni LUXUS!!!

Fotky i s popisky z Karagandy najdete ZDE

Astana

Astana sebrala status hlavního města Almatě v roce 1997. Nicméně historie města sahá daleko hlouběji než na konec 90. let 20. století. V roce 1830 na dnešním místě Astany vybudoval ruský car vojenskou základnu nesoucí jméno Akmola. Po roce 1954 se v Kazachstánu v souvislosti s politikou Sovětského svazu a jejím cílem zvýšení obilné produkce začaly rozorávat celiny ve stepi, které se měnily na obilná pole. Odtud nové jméno města – Celinongrad. Po získání nezávislosti v roce 1992 se město přejmenovalo zpět na Akmola. Nicméně původní název dlouho nevydržel a od roku 1997 se změnil na Astana. A co že to Astana vlastně znamená? Žádnou originalitu v tom nehledejte – v turkském jazyce (předchůdce kazaštiny) znamená slovo Astana – hlavní město. Jak jednoduché, co? :D

Rozhledna Bajterek
Astana je jedno z nejmodernějších měst Kazachstánu, opravdu přehlídka moderní architektury. Příkladem je třeba rozhledna Bajterek, která se nachází uprostřed bulváru (asi 2km dlouhém), který spojuje Prezidentský palác s nákupním centrem Chan Šatyr. Z rozhledny je krásný výhled na celou Astanu a hlavně i na stepi kolem. Astana je totiž postavena uprostřed stepí, takže není bohužel ničím chráněna, což vede k teplotním extrémům. V létě tu může být až +50°C, naopak v zimě vás překvapí mráz až -50°C. Takový menší teplotní šok jsem zažila i já. Jeden den na studeném (zato čerstvém) vzduchu mi stačil k tomu, abych se těšila na návrat do milované Almaty. 

Jediné co Astaně chybí jsou lidé…Ano, myslím to tak, jak to píšu. Ikdyž v Astaně žije přibližně 600 000 obyvatel, město je téměř liduprázdné. Celé odpoledne jsem se procházela po hlavní třídě a lidé, které jsem potkala bych spočítala na dvou rukách :) A nebylo to tím, že byla zima…. Na nedostatek lidí si stěžují všichni, kdo v Astaně kdy byli nebo zde bydlí. 

A proč se lidem do Astany moc nechce? No, sice je to hlavní město, ale centrem obchodu, kultury a vzdělávání zůstává pořád Almaty a ještě asi dlouhou dobu bude. Navíc rivalita mezi lidmi z Almaty a Astany je tak velká, že až mě to samotnou překvapilo. Kam se hrabe vztah Brňáků a Pražáků (anebo jakýkoliv obyvatel hlavního města a druhého největšího města). Většina mých studentů a kamarádů v Astaně nikdy nebyla. Příjde mi to takové divné, neznat svoje hlavní město. Ikdyž na druhou stranu kdo z Čechů byl např. v Paříži. Proč zrova Paříž? Protože vzdálenost mezi Prahou a Paříží je přibližně stejná jako vzdálenost mezi Almaty a Astanou, a to jsme pořád v jednom státě…. To jen tak pro představu vzdáleností :)

Zjistila jsem, že je celkem jedno kde cestujete, důležité je s kým. V Astaně jsem měla schůzku se dvěmi stážistkami Annou a Kamilou(obě Kazašky). Kamila pracuje jako průvodkyně Astanou, takže jsem to měla i s odborným výkladem. FAKT SUPER

Tak jak by se v Astaně líbilo vám? Fotky z hlavního města  i s popisky najdete ZDE

Žádné komentáře:

Okomentovat